Regelgeving

Vergelijking Euro 5 en Euro 6 vrachtwagens

ECI - 21/05/2015 11:31 - Door
Regelgeving
DAF
Iveco
MAN Truck & Bus
Mercedes
Renault Trucks
Scania
Volvo Trucks

Sinds de lancering van de Euro 6 norm in januari 2014 komen steeds meer voertuigen van dit type op de occasionmarkt. Is het het juiste moment om nu te investeren in een tweedehands Euro 6 vrachtwagen? Een vergelijking van de vrachtwagens van DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Renault, Scania en Volvo.

Om te strijden tegen de luchtvervuiling heeft de Europese Unie zeer strikte normen opgesteld betreffende de uitstoot van voertuigen: de Europese uitstootnormen of Euronormen. De normen stellen de grenzen vast van de uitstoot van NOx en fijnstof. Deze grenzen mogen in geen geval overschreden worden. De Euronormen betreffen alle soorten voertuigen, maar zijn op verschillende data van kracht gegaan. Voor vrachtwagens is de Euro 0 norm in 1990 van kracht gegaan: 

 

NormVan kracht op:
Euro 001/10/1990
Euro 101/10/1993
Euro 201/10/1996
Euro 301/10/2001
Euro 401/10/2006
Euro 501/10/2009
Euro 601/01/2014

 

De eisen worden bij iedere norm strenger: voor een overgang naar de Euro 6 norm is de toegestane NOx-uitstoot met 80% met verlaagd, naar 0,4g/kWh, en de toegestane uitstoot van fijnstof is met de helft verminderd naar 0,01 g/kWh.

 

Toegestane uitstoot van NOx en fijnstof per Euro norm

 

Euro NormNOxFijnstof
Euro 015,8 g/kWh-
Euro 19,0 g/kWh0,4 g/kWh
Euro 27,0 g/kWh0,15 g/kWh
Euro 35,0 g/kWh0,1 g/kWh
Euro 43,5 g/kWh0,02 g/kWh
Euro 52,0 g/kWh0,02 g/kWh
Euro 60,4 g/kWh0,01 g/kWh

 

Wat zijn de gevolgen geweest voor de overgang naar de Euro 6 norm? Hieronder de oplossingen van 7 belangrijke vrachtwagenfabrikanten: DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Renault, Scania en Volvo. 

 

SCR, EGR en biturbo: de keus van de fabrikanten

Om te voldoen aan de eisen van de Euro 5 norm gebruikten DAF, Iveco, Mercedes, Renault en Volvo Selective Catalytic Reduction (SCR). MAN en Scania gebruikten EGR (Uitlaatgasrecirculatie).

Om aan de eisen van de Euro 6 norm te voldoen, hebben de fabrikanten hun voertuigen uitgerust met meerdere milieuvriendelijke voorzieningen. Alle merken hebben gekozen voor common-rail, roetfilters en SCR. Hoewel de meeste fabrikanten hun voertuigen ook met EGR hebben uitgerust, heeft Scania er voor gekozen het bij SCR te houden. MAN heeft zijn voertuigen uitgerust met EGR maar ook met biturbo.

 

Milieuvriendelijke Euro 6 voorzieningen van de verschillende merken 

 

 Common-railRoetfilterSCREGRBiturbo
DAFXXXX 
IvecoXXX  
MANXXXXX
MercedesXXXX 
RenaultXXXX 
ScaniaXXXX 
VolvoXXXX 

 

Zoom op de belangrijkste modellen van de grootste fabrikanten:

 DAF XF 460 Super Space Cab

 

De DAF XF 460 Euro 6 is uitgerust met een zeer ruime « Super Space Cab » (2,25 m plafondhoogte, maar zonder vlakke vloer). De DAF XF Euro 6 is stiller dan zijn voorganger en beschikt over een progressievere acceleratie en versnelling. Hij is uitgerust met een zeer krachtige ZF AS Tronic versnellingsbak met "Fast Shift"-functie, wat het koppelen vergemakkelijkt. Ook beschikt de vrachtwagen over een turbo motorrem en noodremassistentie. Het grote nadeel van de DAF XF 460 SSC is zijn gewicht (90 kg zwaarder dan zijn Euro 5 voorganger).

 

 Euro 5 / EEVEuro 6
ModelXF 460 Super Space CabXF 460 Super Space Cab
MotorPaccar MX340Paccar MX-13
Cilinderinhoud12.900 cm312.900 cm3
Vermogen460 pk460 pk
Koppel2300 Nm2300 Nm

 

Iveco Stralis 440 S 46 Hi-Way

 

Voor de overgang naar de Euro 6 norm wijkt Iveco af van zijn concurrenten, door voor "SCR Only", zonder EGR, te kiezen. Clément Chandon, productmanager bij Iveco France, legt uit waarom: "We hebben ervoor gekozen onze Euro 6 voertuigen niet met EGR uit te rusten. EGR verlaagt zeer zeker de NOx- uitstoot, maar heeft helaas ook veel nadelen, bijvoorbeeld de toename van fijnstof, de verlaging van het specifieke motorvermogen en de complexe motors (dus meer pechgevoelig)." De keus voor "SCR Only" impliceert een AdBlue*-verbruik dat vele malen hoger ligt dan bij de concurrenten. De Iveco Stralis heeft uiteraard ook voordelen, waaronder het simpeler functioneren, een verlaagd gewicht en meer laadruimte. Hij is ook krachtiger, dankzij zijn nieuwe Cursor 11 motor.

 

* AdBlue is de gedeponeerde handelsnaam voor AUS32, een 32,5%-oplossing van ureum in gedemineraliseerd water,  wat gebruikt wordt in het SCR proces.

 

 Euro 5 / EEVEuro 6
ModelStralis 440 S 46 Hi-WayStralis 440 S 46 Hi-Way
MotorCursor 10Cursor 11
Cilinderinhoud10.308 cm311.100 cm3
Vermogen460 pk460 pk
Koppel2100 Nm2150 Nm 

 

MAN TGX 18.440 XXL

Vergeleken met zijn voorganger, de Euro 5 D20, biedt de D26 Euro 6 motor geen extra vermogen, maar wel een hoog motorkoppel bij een laag toerental. Ook zijn motorrem is niet uitzonderlijk krachtig, maar beschikt over noodremassistentie. Voor een extra milieuvriendelijke vrachtwagen heeft MAN gekozen voor common-rail, biturbo, EGR, SCR en een roetfilter. Dankzij de biturbo kan een hoog rendement behouden worden bij elk toerental. De cabine is comfortabel, maar weinig ergonomisch.

 

 Euro 5 / EEVEuro 6
ModelTGX 18.440 XLX Efficient LineTGX 18.440 XXL
MotorMAN D2066MAN D2676
Cilinderinhoud10.518 cm312.419 cm3
Vermogen440 pk440 pk
Koppel2100 Nm2100 Nm

 

Mercedes Actros 1845 GigaSpace

 

De Actros Euro 6 is uitgerust met een turbolader die zijn vermogen bij een laag toerental aanzienlijk vergroot. Ook het X Pulse injectiesysteem biedt extra vermogen bij een laag brandstofverbruik. De belangrijkste innovatie van Mercedes, voor zijn nieuwe Actors, is de GPS gecontroleerde cruise control, die de chauffeur in staat stelt doorlopend met een aangepaste snelheid te rijden. Hierdoor wordt de rijstijl zuiniger en sneller. De Actros beschikt over een zeer efficiënte motorrem. Het grootste nadeel van de Actros is zijn vrij hoge gewicht en de geluidsoverlast.

 

 Euro 5 / EEVEuro 6
ModelActros 1845 GigaSpaceActros 1845 GigaSpace
MotorDD13OM 471
Cilinderinhoud12.800 cm312.800 cm3
Vermogen450 pk450 pk
Motorkoppel2200 Nm2200 Nm

 

Scania R 450 Streamline

 

Voor zijn Euro 6 model heeft Scania, net als Iveco, gekozen voor "SCR Only" voor een aantal versies (320 pk, 360 pk en 410 pk), maar de meeste vrachtwagens van de Zweedse fabrikant zijn uitgerust met EGR. De R 450 is uitgerust met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, die de transmissie versoepelt. Dankzij het CCAP-dispositief (Scania Active Prediction, een geavanceerd Cruise Control systeem dat met behulp van de GPS de topografie van de route "voorspelt"), is de vrachtwagen zuinig in gebruik. De Scania R Euro 6 is krachtiger en beschikt over een hoger motorkoppel (gemiddeld 2350 Nm), maar heeft een weinig overtuigende motorrem. De GPS-functie is geoptimaliseerd en de nieuwe comfortabele Streamline cabine beschikt over een goed ingerichte chauffeurspost.

 

  Euro 5 / EEVEuro 6
ModelStreamline R 440 Streamline R 450
Motor Scania DC13 Scania DC13
Cilinderinhoud12.700 cm3 12.700 cm3
Vermogen440 pk 450 pk
Motorkoppel2300 Nm2350 Nm

 

Renault T 460

Renault heeft gekozen voor EGR zonder koelingssysteem, waardoor de temperatuur van de uitlaatgassen kan stijgen om hun SCR-behandeling te optimaliseren. Vergeleken met de Euro 5 modellen (Premium en Magnum) bespaart de Renault T ongeveer 5% aan brandstof. Hij is uitgerust met common-rail en een Optidriver versnellingsbak die het brandstofverbruik verlaagt en de rijstijl optimaliseert. Tevens wordt er brandstof bespaard dankzij Optiroll, dat gekoppeld is aan de cruise control. De T 460 is uitgerust met een DTI11 motor. De ruime en stille Sleeper Cab cabine biedt een comfortabele werkomgeving. 

 

 Euro 5 / EEVEuro 6
ModelPremium 460T 460
MotorDXI 11DTI 11
Cilinderinhoud10.500 cm310.800 cm3
Vermogen460 pk460 pk
Motorkoppel2250 Nm2200 Nm

 

Volvo FH 460 Globetrotter XL

De Volvo FH Euro 6 is uitgerust met een ruime en slim ingerichte cabine met veel zichtbaarheid. De nieuwe I-Torque aandrijflijn die gekoppeld is aan de I-Shift transmissie met dubbele koppeling is zeer krachtig. Dankzij "I-See", de technologie van Volvo Trucks voor optimaal rijden in heuvelachtig terrein, en "I-Roll", kan er aanmerkelijk op brandstof bezuinigd worden (10%), ook al is er sprake van een vrij groot AdBlue-verbruik.

 

 Euro 5 / EEVEuro 6
ModelFH 460 Globetrotter XLFH 460 Globetrotter XL
MotorD13C460D13K460
Cilinderinhoud12.800 cm312.800 cm3
Vermogen460 pk460 pk
Motorkoppel2300 Nm2300 Nm

Euro 6 vrachtwagens: schoner, zuiniger, maar ook duurder

Het gebruik van common-rail, SCR, EGR en roetfilters vermindert de luchtvervuiling en het brandstofverbruik van Euro 6 vrachtwagens: volgens de fabrikanten is er sprake van een besparing van 2 tot 6 % vergeleken met Euro 5 trucks.

Deze positieve resultaten hebben echter ook een kostenplaatje: de Euro 6 vrachtwagens zijn gemiddeld 10% duurder dan de Euro 5 trucks. De onderhoudskosten blijven stabiel, en dankzij de verbeterde kwaliteit van de onderdelen gaan de voertuigen langer mee. De TCO (Total Cost of Ownership) zou dus lager zijn.

Helaas zijn de Euro 6 vrachtwagens over het algemeen zwaarder dan hun voorgangers, door de extra milieuvriendelijke installaties. Een deel van de nuttige lading gaat dus verloren.

 

Opmerkingen